09
lis


Od dawna mówi się, że świetlice szkolne to przechowalnie, a nauczyciele w nich pracujący to zwykli opiekunowie, których główny zadanie jest wyłącznie dbanie o to, aby uczniowi nic się nie przydarzyło, i by po zajęciach bezpiecznie poczekał na rodzica. Okazuje się jednak, że to nie do końca prawda. Owszem, zadaniem każdego pedagoga jest zapewnienie bezpieczeństwa, ale przede wszystkim przygotowanie ciekawych zajęć, które sprawią, że dzieci z chęcią do świetlicy będą uczęszczały. Tak też się stało w Zespole Szkół w Ropicy Polskiej – w jednej ze szkół leżącej na terenie naszej gminy Gorlice.

 

W szkole już od kilku lat istniej świetlica, która jest odpowiedzią na potrzeby zarówno rodziców jak i uczniów. Jej oferta edukacyjna jest niezwykle bogata, bo oprócz zabawy, dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach plastycznych, taneczny i sportowych. Ponadto pod okiem wychowawców mogą popracować nad trudnościami w nauce i rozwijać swoje zainteresowania. Jednak, aby wzbogacić ofertę dydaktyczną, świetlica szkolna w kwietniu 2016 roku wzięła udział w konkursie Fundacji Orange na nakręcenie 30 - sekundowego filmiku promującego świetlicę szkolną. I udało się. Spośród niemal 752 filmików eksperci z Fundacji Orange wybrali 300 świetlic i w tym również w ZS w Ropicy Polskiej. Dzięki temu od września 2016 do czerwca 2017 roku w szkole realizowane będą zajęcia polegające na rozwijaniu kompetencji cyfrowych wśród dzieci i młodzieży. Podczas zajęć dzieci przeniosą się do Cyfrowego Laboratorium, w którym to z wraz z Kubą i Julką będą zwalczać Psotnika. Zajęcia mają na celu poprzez zabawę uczyć dzieci bezpiecznego korzystania z Internetu, zdobywania informacji, posługiwania się komputerem w każdej sytuacji. Fundację Orange wspierają partnerzy tacy jak Ministerstwo Cyfryzacji, Fundacja Nowoczesna Polska, Fundacja HighLight, Centrum Cyfrowe, Junior Media oraz pani prof. Grażyna Gajewska. Ponadto w akcję MegaMisji, bo taką nazwę nosi program zaangażowali się honorowi ambasadorzy: aktorka pani Magdalena Kumorek oraz pisarz Grzegorz Kasdepke.

Dzięki MegaMisji uczniowie świetlicy przeżyją niesamowitą przygodę w Cyfrowym Laboratorium, zdobędą wiele cennych informacji oraz nagród w postaci artykułów papierniczych, książek, multibooków, gier edukacyjnych, zabawek a nawet komputerów. W przygotowanie filmiku zaangażowali się nauczyciele pracujący w Zespole Szkół w Ropicy Polskiej: pani Agnieszka Skowronek oraz pan Arkadiusz Kapłon. Swoją pomocą służył również pan Adam Zagórski – rodzic jednego z uczniów. Wspólna praca zaowocowała sukcesem, który teraz realizowany jest podczas zajęć świetlicowych. Po prawie trzech miesiącach szkoła ma na swoim koncie dwa poważne osiągnięcia. Za zaangażowanie w zajęcia multimedialne świetlica wzbogaciła się o kreatywny zestaw artystyczny oraz tablet, który będzie pomocny podczas zajęć w świetlicy szkolnej. Obecnie megamisyjna ekipa rozwiązuje zadania z czwartego modułu, czyli tematy dotyczące prawa. Za nimi już korzystanie z informacji, dziecko w środowisku medialnym, język mediów. Przed nami zaś jeszcze sześć kompetencji: kreatywne korzystanie z mediów, bezpieczeństwo w komunikacji i mediach, etyka i wartości w komunikacji i mediach, ekonomiczne aspekty działania mediów, kompetencje cyfrowe oraz mobilne bezpieczeństwo. Dzieci bardzo mocno zaangażowały się w zajęcia, polubiły sympatycznych bohaterów przebywających w Cyfrowym Laboratorium oraz Psotnika, który jest twarzą programu. Zajęcia są zróżnicowane i ciekawe. Na 2 grudnia planowany jest wieczór MegaMisji, podczas którego dzieciaki będą rozwiązywać zadania zaproponowane przez Kubę i Julkę, wykonają ciekawą pracę plastyczną, rozwiążą zadania związane ze zdobytą przez nich do tej pory wiedzą oraz obejrzą fajny film przy pizzy. Pomysł cieszy się zainteresowaniem i dzieciaki nie mogą się już doczekać. Mimo początkowych obaw, że sobie uczniowie nie dadzą rady, obecnie wszyscy cieszą się, że szkoła jest w programie, który uczy kreatywności i pokazuje w sposób niestandardowy, jak należy korzystać z dobrodziejstwa wszelkiego rodzaju mediów.
Uczniowie ZS w Ropicy Polskiej poprzez własny przykład zachęcają innych do brania udziału w tego typu projektach.